گوگل ادوردز چیست؟

دوشنبه 16 دی 1398
13:12
پارسا کامرانی

معرفی گوگل ادوردز

گوگل ادوردز چیست؟ گوگل ادوردز (تبلیغات گوگل) یک سیستم تبلیغاتی است که شرکت گوگل از سال ۲۰۰۷ در اختیار دارندگان وب سایت گذاشته تا با استفاده از آن بتوانند سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهند. یعنی هر سایتی می تواند با تبلیغات گوگل مشتریان بالقوه خود را (که کلمات کلیدی مرتبط با کالا و خدمات مرتبط را در گوگل جستجو می کنند) جذب کند.

تبلیغ گوگل (گوگل ادوردز) گونه ای از تبلیغات اینترنتی و یکی از امکانات فوق العاده گوگل می باشد که شما در دنیای تبلیغات می توانید از آن به عنوان یک ابزار بسیار سودآور استفاده کنید و بیشترین مشتری را جذب کسب و کار خود کنید. تبلیغات گوگل به صورت هزینه به ازای هر نفر و مزایده ای عمل می کند، یعنی شما به ازای هر نفری که وارد سایت شما شود، مبلغ ناچیزی را به گوگل پرداخت خواهید کرد. سیستم مزایده ای آن به این صورت است که تبلیغ شما با سایت های رقیب (سایت هایی که کلمه ی کلیدی مشابه کلمه کلیدی تبلیغ شما دارند و این کلمه کلیدی جز یا کل عبارتی است که کاربر جستجو کرده است) در یک مزایده قرار خواهد گرفت و هر تبلیغ که امتیاز کیفیت بالاتری داشته باشد، جایگاه بهتری را در گوگل دارد و بالاتر نشات داده خواهد شد. تعریف کامل تبلیغات گوگل را می توانید در مقاله زیر مطالعه کنید.

این کار با معرفی چند کلمه کلیدی (یا اصطلاحاً keywords) به اکانت گوگل ادوردز صورت می گیرد. عملکرد کلمات کلیدی به این صورت است که هنگامی که کاربران اینترنتی کلمات کلیدی معرفی شده در گوگل ادوردز را در گوگل جستجو کنند،آگهی گوگل ادوردز برای آنها نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی آن به یک صفحه از سایت هدایت می شوند.

در واقع با گوگل ادوردز می توانید راه های تعیین قیمت تبلیغات گوگل را به دست آورید. پرداخت در تبلیغات گوگل به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) می باشد یعنی به ازای هر کلیکی که از سوی کاربران اینترنتی دریافت می کنید هزینه ای تقریبا مشخص پرداخت میکنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت، می توانید مقاله پرداخت کلیکی را مطالعه نمایید. حال تعریف گوگل ادوردز را به صورت تصویری شرح می دهیم:

در ادامه خواهیم آموخت که چگونه مشتریان خود را با گوگل ادوردز پیدا خواهید کرد.

تبلیغات گوگل ادوردز در کجا نشان داده خواهد شد؟

تبلیغات گوگل قابلیت نمایش در سایت گوگل، یوتیوب و سایت های مرتبط با گوگل را دارد. یعنی کاربرانی که در موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی را سرچ می کنند و یا اینکه در یوتیوب فیلم تماشا میکنند، تبلیغات وب سایت شما را بصورت هدفمند مشاهده میکنند. به این معنا که موضوع تبلیغ با کلمات کلیدی سرچ شده و یا فیلم در حال تماشا، همخوانی دارد.

چه چیزهایی را میتوان در گوگل تبلیغ کرد؟

تمامی سایت ها (حتی سایتهای با دامنه ir)، وبلاگ ها، کانال های تلگرام، صفحه اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر را میتوان در گوگل تبلیغ کرد.

تبلیغات مورد نظر در کدام رتبه گوگل نمایش داده خواهد شد؟

تبلیغ گوگل که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود، با توجه به شاخصی تحت عنوان امتیاز کیفیت تبلیغ گوگل و هزینه اختصاص داده شده برای هر کلیک، می تواند در لینک اول، دوم، سوم و… در صفحه اول گوگل قرار گیرد. یعنی تبلیغ شما می تواند بالاتر از تمامی سایت های دیگر برای مخاطبینتان نمایش داده شود.

گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟
در ادامه روند کار گوگل ادوردز را با یک مثال شرح می دهیم تا با روند کار آن آشنا شوید:

فارنا قصد دارد محصولات خود را که گل است، به فروش برساند و می خواهد این کار را از طریق گوگل ادوردز انجام دهد.

در ابتدای امر، او هدف خود را فروش گل در فضای مجازی قرار می دهد.

سپس مشتریان خود را که از عمدتاً قشر جوان جامعه هستند انتخاب می کند.

حال او با توجه به درآمد حاصل از فروش هر عدد گل، بودجه ای که میخواهد در هر روز صرف کند را تعیین می کند. یعنی اینکه برای بدست آوردن مشتریان هدف خود، هر روز چه میزان هزینه خواهد کرد. که در اصطلاحات گوگل ادوردز به آن بودجه روزانه گفته می شود.

فارنا تبلیغ خود را که کاملا مرتبط به کسب و کار او است را ساخته و فعال می کند. از این لحظه به بعد مشتریانی که به دنبال خرید گل هستند و در گوگل کلماتی نظیر “خرید گل” ، “سفارش گل” ، “قسمت خرید گل” ، “خرید تاج گل” و… را وارد می کنند، تبلیغ او را در صفحه اول گوگل مشاهده می کنند.

درهنگام ساخت اکانت گوگل ادوردز این قابلیت وجود دارد که کاربران مورد نظر خود را فیلتر کنید. فارنا با استفاده از این قابلیت مشتریان هدف خود را افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال قرار می دهد که از نظر موقعیت مکانی در اطراف فروشگاه او ساکن هستند.

نکته: متاسفانه به دلیل تحریم های گوگل علیه ایران، این قابلیت فعلا در دسترس نیست.

همچنین او مایل است تا کسانی که از موبایل استفاده می کنند تبلیغ او را بیشتر ببینند تا افرادی که با کامپیوتر ولپ تاپ وارد گوگل شده اند، پس تنطیمات مربوط به آن را انجام می دهد.

مشتریان جوان با جستجوی کلماتی نظیر “خرید گل” و یا کلمات کلیدی مرتبط با خرید گل، تبلیغ فارنا را می بینند و ممکن است از او خرید کنند.

آیا گوگل ادوردز واقعاً مفید است؟
با توجه به اینکه سیستم تبلیغات گوگل بصورت پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است، تنها زمانی از شارژ اکانت گوگل ادورز شما کسر میشود که مشتری روی تبلیغ کلیک کرده و وارد سایت شود. و این بزرگترین نقطه قوت گوگل ادوردز و وجه تمایز آن با سایر روش های تبلیغات اینترنتی می باشد.

همچنین می توانید برای تبلیغات خود زمانبندی مشخصی تعریف کنید تا طبق جدول زمانی مورد نظر شما تبلیغتان نمایش داده شود و خارج از آن خاموش شود.

اما نکته ی بسیار مهم در مورد کسب و کارهای نوپا:

گوگل ادوردز یک پیشنهاد بی نظیر برای کسانی است که کسب و کار خود را تازه شروع کرده اند و یا سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اند و جایگاهی در صفحه ی اول گوگل ندارند. این افراد و شرکتها تنها با اتکا به این روش تبلیغاتی به راحتی می توانند جایگاهی مناسب در صفحه ی اول گوگل برای خود بدست آورند و سهمی از بازار هدف بدست آورند.

چرا تبلیغات گوگل گاهاً رایگان تلقی می شود!!!
دلیل اینکه تبلیغات در گوگل را تبلیغات رایگان خطاب می کنند این است که به ازای نمایش تبلیغات در صفحه اول گوگل از شارژ اکانت گوگل ادوردز هیچ هزینه ای کسر نمی شود. یعنی تا زمانی که کاربر بر روی آگهی کلیک نکرده و وارد سایت نشود کسر هزینه صورت نمیگیرد. این موضوع باعث شده تا برخی افراد تبلیغات گوگل را رایگان عنوان کنند اما موضوعی که وجود دارد این است که کارشناسان تاپ ادورت مخالف این بحث هستند و آنرا تایید نمی کنند. چراکه عبارت تبلیغات در گوگل رایگان تداعی کننده این مطلب است که صاحبین مشاغل بدون صرف هزینه می توانند به جذب مشتری بپردازند در حالی پیرو مطالب فوق الذکر این بحث بدون شک، مردود است.

سیستم مزایده و قیمت دهی در گوگل ادوردز
گوگل ادوردز برای رتبه بندی آگهی هایی که در صفحه نتایج جست و جوی گوگل ظاهر می شوند از یک سیستم مزایده ای استفاده می کند. در این مقاله نحوه عملکرد مزایده در گوگل ادوردز را برای شما شرح می دهیم.

مرحله اول

مرحله اول، نوشتن آگهی و معرفی کلمات کلیدی به آگهی است. سپس شما برای هر کلمه کلیدی، نرخی را معرفی می کنید، یعنی به ازای هر فردی که وارد سایت شما می شود، باید مبلغی پرداخت کنید.

مرحله دوم

تعیین رتبه آگهی توسط گوگل، با توجه به آگهی و نرخ کلیک آن، انجام میشود. که معیار سنجش مزایده در گوگل ادوردز است. یعنی معیاری که برای گوگل مهم است رتبه آگهی می باشد، صرفا بالا بردن نرخ کلیک موجب افزایش رتبه در گوگل نمی شود لذا مدیریت حساب ادوردز نیاز به مهارت بالا دارد تا با بهینه ترین قیمت و بهینه ترین جایگاه در گوگل کسب شود.

مرحله سوم

گوگل تبلیغ هایی که مربوط به کلمه کلیدی سرچ شده است را در کنار هم قرار می دهد و براساس رتبه آگهی، آنها را به ترتیب نشان می دهد. یعنی هرچه رتبه آگهی بیشتر باشد جایگاه تبلیغ در گوگل بهتر است و در جایگاه های بالاتر نشان داده خواهند شد.

یک مزیت عالی مزایده در گوگل ادوردز
یک مزیت عالی گوگل ادوردز (google adwords) این است که شما می توانید مقدار هزینه را بر روی هر دستگاه خاص مانند موبایل تبلت و رایانه، یا مکان خاصی مانند شهرهای مختلف، استان یا استان های مختلف یک کشور و حتی مکان های مختلف یک شهر، و یا روزهای مختلف هقته، ماه، سال و حتی ساعات مورد نظر در طی شبانه روز را کاهش یا افزایش دهید. به طوری که درصد نمایش در دستگاه های مختلف به گونه ای باشد که باعث جذب بیشترین مشتری شود.

بیشترین کاربرد این ویژگی:

می توانید با کاهش صد در صدی یکی از مورد های بالا آن را کامل از میدان رقابت حذف کنید. به عنوان مثال با کاهش صد در صدی موبایل دیگر تبلیغ بر روی دستگاه های موبایل نمایش داده نخواهد شد.

ویژگی خوبی که گوگل ادوردز دارد این است که می توان اهمیت زمان ،مکان و دستگاه را در تنظیمات آن مشخص کرد؛ به طوری که تبلیغ شما در زمان ها و مکان هایی که احتمال کلیک خوردن تبلیغ شما بیشتر است نمایش داده شود. این امکانات باعث شده گوگل ادوردز به بهترین روش و ابزار برای تبلیغات و جذب مشتری، تبدیل شود.

مورد بی نظیر دیگری که گوگل ادوردز در این قسمت دارا می باشد این است که شما می توانید این تنظیمات را برای هر کمپین به طور جداگانه تغییر دهید و این فرصت بی نظیری برای بالابردن تعداد کلیک تبلیغات و نرخ تبدیل می باشد.

بدین ترتیب قدرت بزرگ گوگل ادوردز این است که شما می توانید تبلیغ خود را در هر مکان، زمان و دستگاهی، به نمایش در آورید.

ساختار گوگل ادوردز
در این مقاله ابتدا ساختار گوگل ادوردز را معرفی می کنیم. سپس تک تک موارد را به طور جداگانه بررسی می نماییم.

۱٫ حساب کاربری (account)

۲٫ کمپین (campaign)

۳٫ گروه های تبلیغاتی (ad group)

۴٫ تبلیغ (ads)

۵٫ کلمات کلیدی (keywords)

۱- حساب کاربری(account)
اولین قسمتی که در تبلیغات گوگل با آن سروکار داریم حساب کاربری است. برای استفاده از تبلیغات گوگل حتما باید مراحل ساخت اکانت ادوردز را انجام دهید. حساب کاربری در واقع نماینده سایت شما است. به طور مثال اگر یک فروشگاه لوازم الکترونیکی دارید، کل فروشگاه حساب کاربری گوگل ادوردز محسوب می شود. در هنگام ساخت حساب کاربری بهتر است که ایمیلی مرتبط با نام فروشگاه یا کارتان به سیستم گوگل ادوردز معرفی کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که باید دارای یک کارت اعتباری بین المللی باشید در غیر این صورت قادر به ساخت اکانت نخواهید بود. اصلا جای نگرانی نیست زیرا تاپ ادورت ساخت اکانت گوگل ادوردز را طی مدت زمان فقط ۱۰ دقیقه با استفاده از حساب های واقعی خود در استرالیا انجام خواهد داد.

نکته بسیار مهم: ساخت اکانت گوگل ادوردز با استفاده از کارت های مجازی باعث مسدود (ساسپند) شدن حساب شما می گردد و این امکان وجود دارد که مبلغی که اکانت خود را شارژ کردید، مصادره گردد.

۲- کمپین(campaign)
کمپین ها، زیر مجموعه حساب کاربری هستند. کمپین دسته کلی از یک کالا یا خدمات می باشد. شما می توانید با معرفی چند کمپین دسته بندی مناسبی از محصولات یا خدمات خود داشته باشید. به این وسیله می توانید حساب کاربری خود را به طور بهینه، مدیریت کنید. به طور مثال در فروشگاه الکترونیکی فرضی، می توان چند کمپین به نام های تلفن همراه، تبلت، لب تاپ و … معرفی کرد. پیشنهاد می کنیم مقاله ساخت کمپین گوگل ادوردز را حتما مطالعه کنید.

۳- گروه های تبلیغاتی(ad group)
هر کمپین شامل چند گروه تبلیغاتی است که ساختار گوگل ادوردز را تشیکل می دهند. گروه های تبلیغاتی به عنوان زیرمجموعه ای از کمپین ها عمل می کند و خود شامل چند تبلیغ می باشند. حال در فروشگاه الکترونیکی فرضی می خواهیم در کمپین موبایل، گروه های تبلیغاتی تغریف کنیم، به عنوان مثال برند های مختلف موبایل و انواع موبایل (لمسی، تاشو، ساده و …) را می توانیم به عنوان گروه تبلیغاتی معرفی کنیم. مقاله آموزش ساخت گروه تبلیغاتی گوگل ادرودز را از دست ندهید.

۴- تبلیغ(ads)
هر گروه تبلیغاتی بهتر است شامل چند تبلیغ کاملا مرتبط با گروه تبلیغاتی خود باشد.


۵- کلمات کلیدی
عضو اصلی ساختار گوگل ادوردز که ترافیک را جذب می کند، کلمات کلیدی می باشند. به این ترتیب که شما با معرفی چند کلمه کلیدی برای هر تبلیغ و معرفی PPC برای هر کلمه، این کلمات را در میدان رقابت گوگل قرار می دهید. کلمه کلیدی که دارای رتبه آگهی بیشتری باشد در گوگل بالاتر از همه دیده خواهد شد.

چرا تبلیغات گوگل ارزان است؟
۱- رسیدن به اهداف چندگانه با تبلیغ واحد
افزایش فعالیت وب سایت و در نتیجه جذب کاربران بیشتر
بازدید از فروشگاه
معرفی کسب و کار به کسانی که در پی آن بوده اند
اشتراک اپلیکیشن هایتان
افزایش کاربران شبکه های اجتماعی
فروش بیشتر
و ….
۲- هدفمند کردن آگهی با معرفی کلمات کلیدی دقیق تر
با معرفی انواع کلمات کلیدی (keywords) مناسب می توانید آگهی خود را هدفمندتر کنید. به اینصورت که با در نظر گرفتن عملکرد کلمات کلیدی، دقیقا مشتریان بالقوه خود را جذب کنید، زیرا اگر کاربری که درصدد استفاده از محصولات و خدمات شما نبوده و وارد سایت شود، به دلیل کلیک بر روی تبلیغ شما تنها هزینه مازاد تحمیل خواهد کرد و برای شما سودآوری نخواهد داشت. هدف این است که تبلیغات گوگلی برای کاربرانی که مشتری ما نخواهند شد و در عین صرف هزینه سودی بهمراه ندارند نمایش داده نشود.

۳- تعیین مخاطب در گوگل ادز
در تبلیغات در گوگل این امکان وجود دارد که نمایش آگهی را برای افراد فیلتر کرد. به عنوان مثال اگر محصول ما شال دخترانه باشد می توان نمایش تبلیغ را برای کاربران با جنسیت خانم و رده سنی ۱۲ الی ۳۵ ساله قرار داد. در اینصورت خانم های مسنی که به منظور خرید شال زنانه کلمه “خرید شال” را در گوگل جستجو کرده اند، تبلیغ فیلتر شده را مشاهده نکرده و در نتیجه نه کلیک می کنند که هزینه اضافی تحمیل شود و نه اینکه مشتری در سایت سردرگم شود. وجود این امکانات یکی دیگر از دلایل موجود است که نشان می دهد تبلیغات در گوگل ارزان است.

۴- پرداخت کلیکی
سازوکار گوگل ادوردز اینگونه است که پرداخت هزینه در اکانت گوگل ادوردز تنها زمانی اتفاق می افتد که مشتری بر روی تبلیغ کلیک کرده و وارد سایت شود. حال اینکه کاربر خرید کند یا نه، به عوامل مختلفی از جمله قیمت و کیفیت محصولات، محتوا و اعتبار سایت، نوع برخورد با مشتری و… بستگی دارد. به این روش پرداخت، پرداخت کلیکی می گویند. یکی دیگر از دلایل ارزان بودن گوگل ادوردز، پرداخت بر اساس تعداد کلیک به جای تعداد نمایش است و شارژ اکانت ادوردز با معیار تعداد کلیک واقعی کسر می شود.

۵- امکان بررسی دقیق عملکرد کمپین های تبلیغاتی
اکانت گوگل ادوردز دارای امکانات کاربردی بسیاری است که با استفاده از آن می توان داده های آماری حاصل از نتایج عملکرد تبلیغ را موشکافانه، کاملا تحلیلی و کارشناسی شده بررسی کرد و تنظیمات اکانت را برای رسیدن به عملکرد بهتر و در نتیجه فروش بیشتر اصلاح کرد. این نتایج عبارتند از:

تعداد کاربر وارد شده
تعداد نمایش تبلیغ
نرخ بازگشت
نرخ تبدیل
مقدار شارژ مصرف شده
هزینه هر کلیک
و …
این آمار بسیار مهم است زیرا مدیریت اکانت گوگل ادوردز تاثیر بسزایی در هزینه تبلیغات گوگل و ارزان بودن آن دارد.

۶- امکان نمایش تبلیغات گوگل در دستگاه های مختلف
یکی دیگر از امکانات تبلیغات گوگل این است که می توانید درصد نمایش آگهی در دستگاه های مختلف از جمله موبایل، کامپیوتر و تبلت را تعیین کنید، این ابزار زمانی کاربرد دارد که مخاطبان شما غالبا با دستگاه خاصی وارد اینترنت می شوند. بعنوان مثال اگر ۹۰ درصد کاربران از موبایل استفاده می کنند، بهتر است نمایش تبلیغ در دسکتاپ (کامپیوتر و لپ تاپ) را متوقف کرد تا کمپین های تبلیغات اینترنتی ما دقیق تر عمل کرده و ارزان تمام شود.

۷- تاثیر تبلیغات گوگل در کوتاه مدت
از زمانی که برای انجام تبلیغات کسب و کار خود در گوگل اقدام کنید تا زمانیکه سایت خود را در صفحه اول گوگل مشاهده کنید ممکن است حتی چند ساعت هم فاصله نباشد. ساخت اکانت گوگل ادوردز در چند دقیقه انجام می شود، چند ساعت هم برای تایید تبلیغ از جانب گوگل نیاز است.

۸- وجود افزونه های تبلیغات گوگل
با افزونه ها می توان نسبت مشتریان به هزینه را افزایش داد زیرا به طور مثال با افزونه تماس می توان یک گزینه تماس در متن آگهی ایجاد کرد و مشتریان صرفا با خواندن متن آگهی بر روی گزینه تماس کلیک کنند. همچنین وجود شماره تلفن در آگهی نیز بسیار موثر است.

[ بازدید : 46 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خدمات سایت و تبلیغات است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]