بازاریابی شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

سه شنبه 24 دی 1398
13:43
پارسا کامرانی

در این مقاله قصد داریم مطالبی پیرامون موضوع بازاریابی شبکه های اجتماعی، مباحثی ارائه دهیم. همان طور که برای شما روشن است، بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ به شمار می آیند.

نفوذ گسترده ی شبکه های اجتماعی

به هر گوشه ای از زندگی روزمره ی خود که می نگریم، محال است ردپایی از تکنولوژی و حضور شبکه های اجتماعی را نیابیم. اگر در رفتار های عادی روزمره خود دقت کنیم، میبینیم که معتاد به استفاده از این شبکه ها شده ایم. توجه این گستردگی همه جانبه و نفوذ بسیار زیاد شبکه های اجتماعی در زندگی انسان امروزی، صاحبان کسب و کار ها را به فکر وا داشته است. آن ها متوجه شده اند که با استفاده از این فضای در دسترس و جهانی، می توان بسیار راحت و آسان کسب و کار خود را به مشتریان معرفی کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از شاخه های گسترده ی علم دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید که همکاری و هم افزایی با تبلیغات در گوگل، تبلیغات ویدیویی و …دارد. بازاریابی شبکه های اجتماعی در زبان لاتین social media marketing خوانده می شود. به صورت اختصار به این عبارت SMM گفته می شود. این نوع بازاریابی در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ، یکی از زود بازده ترین روش ها برای کسب مخاطب بیشتر، افزایش ترافیک سایت و رونق کسب و کار به شمار می آید.

نقش SMM در رسیدن به اهداف بازایابی شبکه های اجتماعی

  • افزایش بازدید سایت
  • تبدیل بازدید کننده به مشتری
  • تاثیر گذاری مثبت در ذهن مشتری از نام برند
  • کاهش هزینه تبلیغات در گوگل

تاثیر رسانه های اجتماعی در زندگی امروزی

با فراگیر بودن رسانه های اجتماعی همچون: تلگرام، اینستاگرام، توییتر و… در بین مردم، آن هم در سنین مختلف، به راحتی می شود به تبلیغ محصول پرداخت. بعد از جذب مشتری می توان امکاناتی در نظر گرفت تا مشتری راحت تر به کالای مورد نظر خود دست یابد. زندگی امروزی به سمتی در حرکت است که دیگر زمانی برای رفتن به بازار های شلوغ وجود ندارد. فرد ترجیح می دهد در خانه بنشیند، و نه تنها بازار های محل سکونت خود بلکه تمام بازار های جهان را با چند کلیک، زیر و رو کند.

استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه به توضیح چندین مورد از استراتژی های کاربردی در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی می پردازیم. این موارد عبارت اند از:

توجه به نوع کسب و کار

از آن جایی که هزینه ی تبلیغات و بازاریابی در رسانه های اجتماعی نسبت به سایر روش های بازاریابی، بسیار بیشتر است؛ لذا باید مطمئن اقدام کرد. لازم است قبل از هرگونه هزینه در این حوزه جوانب کار را بسنجیم. چراکه برخی از حوزه های کسب و کار وجود دارند که نمی توانند با تبلیغات در فضای مجازی مخاطب را ترغیب به خرید نمایند.

برای مثال اگر حیطه ی فعالیت شما، فروش عطر و ادکلن است هیچگاه با تبلیغات در رسانه های اجتماعی فرد را متقاعد به خرید نمایید. چراکه فرد لازم می داند به هنگام خرید عطر، حضور داشته باشد و رایحه ی مدنظر خود را انتخاب کند.

برعکس این موضوع هم امکان پذیر است. برای مثال اگر، در حوزه ی وسایل ورزشی، آرایشی، بهداشتی و غذایی مشغول به کار هستید، رسانه های اجتماعی می توانند بسیار موثر در جذب مشتری باشند.

آماده سازی زیرساخت های لازم قبل از تبلیغات در شبکه های اجتماعی

جذب مشتری نیازمند وجود زیرساخت هایی می باشد. چراکه به دلیل ارتباط بسیار نزدیکی که رسانه های اجتماعی به زندگی افراد دارند، ظرف مدت کوتاهی پس از انتشار تبلیغات در این فضاها، تعداد زیادی از مشتریان به وبسایت مراجعه می کنند.

این افراد برای کسب اطلاعاتی درباره محصول از قبیل: قیمت آن، ویژگی های ظاهری و یا درخواست سفارش به سایت مراجعه می کنند. حال اگر زیر ساخت ها مناسب نباشد و سایت قادر نباشد به طور همزمان پاسخگوی ترافیک بالای کاربران باشد، مخاطب مایوس می شود. او سایت را ترک کرده و تمام هزینه هایی که برای جذب او کرده بودیم بی فایده خواهند بود.

تلگرام در بین کاربران ایرانی بسیار محبوب است، لذا میتوانید با داشتن کانال در این رسانه اجتماعی، معرفی کاملی از محصولات خود داشته باشید و از کاربران سفارش بگیرید. نتیجه این فعالیت میتوانید بسیار بازده خوبی برای شما داشته باشد و درصد فروشتان افزایش یابد.

داشتن فعالیت منظم از استراتژی های مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی

اکثر مردم از رسانه های اجتماعی برای رفع خستگی و در اوقات استراحت خود استفاده می کنند. توجه داشته باشید که می بایست برای ماندن در ذهن مخاطب او را با خود همراه سازید. برای این کار می بایست یک نظم خاص در انتشار پست های خود داشته باشید. بهتر است در یک زمان خاص پست های هر روزه را انتشار دهید. توصیه می شود هرگز به یک باره اقدام به ترک فعالیت در این شبکه ها نکنید. چراکه اعتبار خود را به یک باره از دست خواهید داد. یکی دیگر از روش های همراه سازی مشتری در بازاریابی شبکه های اجتماعی، برگزاری مسابقات تشویقی و انجام قرعه کشی است.

شبکه اجتماعی های محبوب کاربران

از مهم ترین اقداماتی که قبل از شروع به بازاریابی در شبکه های اجتماعی می بایست مورد توجه قرار داد، شناخت شبکه ی محبوب کاربران می باشد. این امر خیلی مهم است که شما چه نوع کسب و کاری را در چه نوع رسانه ای ارائه می کنید.

به طور مثال اگر حوزه ی مورد فعالیت شما، پوشاک می باشد، اینستاگرام بهترین ویترین را از کار شما به مشتری ارائه خواهد داد. چراکه اکثر افراد برای تهیه لباس به صورت اینترنتی به اینستا حتما سر می زنند. حال اگر حیطه ی فعالیت شما آموزشی می باشد، تلگرام و توییتر فضا های مناسب تری هستند. زیرا می توان ویدئو هایی با حجم بالا تر آپلود کرد. به این نکته توجه داشته باشید که فقط بخشی از توضیحات مربوط به محصول را در رسانه های اجتماعی ذکر کنید. برای شناخت بیشتر مشتری از کالا، او را به سمت سایت خود هدایت نمایید.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

امروزه می توان افراد زیادی را پیدا کرد که شغل آن ها گرداننده ی شبکه های اجتماعی باشد. آن ها را در اصطلاح ادمین می نامند. این افراد با به کارگیری روش هایی جهت تولید محتوای پر جاذبه و سرگرم کننده می توانند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. سعی کنید برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود از ادمین های جوان و کار بلد استفاده نمایید.

محتوای تولید شده می بایست با رسانه ی ارائه دهنده ی خود سنخیت داشته باشد.

به طور مثال محتوایی که در اینستاگرام ارائه می شود می بایست به صورت عکس های با کیفیت و ویدئو های کم حجم باشد. محتوای ارائه شده در کانال های تلگرامی بیشتر فان و سرگرم کننده باشند.

اغلب کانال های تلگرامی از برای انتشار مطالب استفاده میکنند. طبق آمار ارائه شده، این کانال ها ماهانه بیش از ۴۰ میلیون تومان درآمد از طریق تبلیغات کالا، عایدشان می شود. محتوا در توییتر می بایست کوتاه و در عین حال جذاب و صمیمی باشد. در لینکدین نیز تبلیغات به صورت رسمی و دارای چارچوب های خاص باشد.

تبادل لینک با سایر کسب و کارهای مجازی در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شما می توانید برای معرفی محصول خود با سایر کسب و کار های دیگر نیز ارتباط برقرار کنید. در ابتدا می بایست جامعه ی هدف خود را مشخص نمایید و سپس اقدام کنید.

برای مثال اگر در حوزه ی فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعال هستید، می توانید لینک سایت خود و یا دیگر راه های ارتباطی تان را، در کانال ها و یا پیج های اینستاگرامی آشپزی تبلیغات کنید. چراکه اکثر مخاطبانی که به این دو حوزه علاقه دارند و آن ها را دنبال می کنند، خانم های جوان هستند.


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خدمات سایت و تبلیغات است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]